Est Lv
Otsing
SisukaartSitemap
Autojuhile
Paadijuhile
Autoekspert
autoekspertautoekspertautoekspertautoekspert
Autoekspert
Autoekspert
Autoekspert

 
demo.hansanet.ee Eesti väikesadamad
demo.hansanet.ee Kipper.ee
demo.hansanet.ee VOMARE
demo.hansanet.ee Coast Station Tallinn Radio
demo.hansanet.ee Kasulik info
demo.hansanet.ee
Külmik paadis
demo.hansanet.ee
Saba – elastne paadimastiks
demo.hansanet.ee
Veesõiduk hooajaks valmis
demo.hansanet.ee Veeteede Amet

Saba – elastne paadimastiks

Prind

Saba – elastne paadimastiks Autoeksperdist

Paat on sõiduriist, mis erinevalt autost peab lisaks tuulele veel igast kandist ka väga hästi vett pidama. Seepärast kasutatakse veesõidukite ehituse ja remondi juures ohtralt kõikvõimalike tihendusmasse, mis aitavad kere veekindlaks muuta. Kui venelased nimetavad kõiki paljundusmasinaid xeroksiteks, siis Eesti paadiehitajad kasutavad tihendusmasside ühise nimetajana sõna ‚sika’, mis tuleneb ühe esimesena Eesti turule tulnud tihendimassi nimelühendist. Autoeksperdis on nüüdsest saadaval konkureeriv tihendusmass Saba tootenime all. Kas kõnealune tihendusmass ikka tõesti suudab seni müügilolevatega konkureerida ja kas ta nimi tulevikus ka sama kuulsaks saab kui sika, käisime katsetamas Eesti ühe kuulsaima paadiehitaja, Ridase juures. Nagu vana kooli mehed ikka, suhtus ka Ridas uude tootesse esmalt skeptiliselt. Et tõde välja selgitada, võtsime Saba kõrvale sama töö juurde seni kasutuses oleva nn. tavalise tihendusmassi.

Levinumaid kohti, kus paadiehituses tihendusmassi kasutatakse, on tiigipuust liistude kinnitamine tekile. Reaalsel laevatekil me kohe esimesel korral oma katsetusi läbi viima ei hakanud, võtsime selle asemel tüki vineeri ja lasime viis tiigipuust liistu klambripüssiga vineeri külge kinni. Seejärel täitsime kaks liistuvahet Saba ja kaks seni kasutuses oleva tihendusmassiga. Järgneval päeval tahtsime tööd jätkata, kuid erinevalt konkurendist polnud Saba 15C temperatuuri juures ühe ööpäevaga lõplikult ära kuivanud. Teise päeva hommikuks oli ka Saba lihvimiskuiv. Lisaks liistuvahede täitmisele oli Ridas jätnud katseplaadi otsale mõned väikesed kuhjad tihendusmassi, mis nüüd lahti lõigatud sai. Halva kvaliteediga tihendusmassidesse jäävad kuivamisel õhumullid. Sabas ega ka konkureerivas proovis mulle ei leidunud. Edasi vaatlesime, kui palju tihendusmass on kuivamisel kokku tõmbunud. Nii Saba kui konkurent olid jäänud samasse ruumalasse.

Järgnevaks lõikasine peitliga liistuvahedelt üleliigse tihendusmassi ja lihvisime pinnad siledaks. Saba allus lihvimisele hästi. Siis proovisime kuivanud massi lahustada atsetooniga. Atsetoonilapp jäi päris puhtaks ja mass ei määrinud nühkimisel ka kõrvalolevat tiigipuust tekiliistu. Kuivanud Saba mastiksi kindlaks eeliseks konkurendi ees oli oluliselt suurem elastsus, mis võimaldab uut mastiksit kasutada efektiivselt just kõikvõimalikes puiduga ning teiste paisumiste ja kahanemistega seotud materjalide juures. Painutustesti tulemus oli samuti Sabal väga hea, esimesed praod tulid sisse alles 45 kraadi all.

Kokkuvõtteks võib öelda, et Ridas andis uuele tootele väga hea hinnangu ning julgeb seda tulevikus ise kasutada ja teistelegi soovitada. Ja mine tea, äkki kutsutakse ka paari aasta pärast kõiki tihendusmasse ka ühise nimega Saba.

Tekst Hanno Kask

 


AS K.G. Knutsson, Saeveski 12, 11214, Tallinn
by HansaNet