Sõiduki tuledele tuleb pöörata suurt tähelepanu – sest kuidas muidu tagada pimedas korralikult valgustatud tee ja nii enda kui ka kaasliiklejate ohutus? |
Kas sulle on pimedas vastu sõitnud auto, mis küll juba kaugelt lülitab kaugtuled lähitulede vastu, kuid ikka pimestab silmi? Kui jah, siis tea, et suure tõenäosusega on autoomanik jätnud tulede reguleerimise ja kontrolli vahele. Seda viimast saab ka kodus ise teha.
Sõiduki tuledele tuleb pöörata suurt tähelepanu – sest kuidas muidu tagada pimedas korralikult valgustatud tee ja nii enda kui ka kaasliiklejate ohutus? Eriti kriitiline on see talvel, mil meil on pimedat aega muude aastaaegadega võrreldes kõige rohkem ning kehvad teeolud nõuavad kiiret reageerimist võimalikele ohtudele.
Üks sagedasemaid probleeme ongi vastu sõitvate autode pimestamine. Enamasti on selle põhjuseks just valesti reguleeritud tuled – pealtnäha võivad need tunduda korras ja töötavad, kuid vastutulijad on siiski häiritud. Liiga kõrgele reguleeritud tuled jätavad vastutulijale mulje, justkui sõidaksid kaugtuledega. Seetõttu on nii sinu enda kui ka teiste ohutuse huvides soovitatav lasta oma auto tulesid vähemalt kord aastas kontrollida ja reguleerida.
Õnneks on tulede kontroll jõukohane pea igaühele. Selleks on vaja vaid natuke aega, mõõdulinti, teipi või muid märkevahendeid ning seina, mille ümber on tasane maapind ja millele saab autoga lähedale sõita.
Enne kontrolli tuleb üle vaadata, et kõik rehvid on pumbatud õige rõhuni ning auto ei ole ülekoormatud (mis ei tähenda tavapärase turva- ja lisavarustuse, nagu näiteks tagavararatta välja tõstmist). Samuti peaks puhastama esitulede klaasid.
Esmalt tuleb sisse lülitada lähituled. Kui sõidukil on esitulede kõrgusregulaator, peaks see olema seatud nullasendisse. Nüüd sõitke auto seinale nii lähedale kui võimalik, veenduge, et sõiduk asub tasasel pinnal, ning paluge abilisel istuda juhiistmele või asetage sinna juhi kaalus raskus. Märkige seinale esitulede valgusvihu murdumispunktid ehk valguse ja varju piir ning tagurdage sõiduk seinast kolme meetri kaugusele.
Seejärel tõmmake auto ette seinale märgitud murdumispunktidest läbi horisontaaljoon paralleelselt maapinnaga ning sellest kolm sentimeetrit allapoole veel üks paralleelne joon. Nüüd saab hakata vaatama, kas tuled on õigel kõrgusel. Seda saab teha, kontrollides korraga mõlemat tuld, kuid vahest on lihtsam teha seda ühe laterna kaupa, blokeerides kordamööda tulede valgusvihu näiteks papitüki või muu abivahendiga.
Valgusvihu vertikaalseks kontrolliks tuleb jälgida selle murdumist alumise horisontaaljoone suhtes: valguse ja varju selge piir peab jääma tasa alumise horisontaaljoonega. Kui see jääb allapoole, on laternad reguleeritud liiga madalale, mis tähendab kehvades valgusoludes vähendatud nähtavust. Kui valgus ulatub alumisest joonest aga ülespoole, siis näitavad tuled liiga kõrgele, mis väljendubki vastutulevate autojuhtide pimestamises.
Kui tundub, et auto tuled ei ole päris paigas, siis põhimõtteliselt on võimalik neid ka kodus reguleerida ning sageli piisab selleks vaid kruvikeerajast. Kui aga isetegemise soovi pole või on autol LED tuled, mida saab korrektselt reguleerida ainult spetsiaalse seadmega, siis tuleb pöörduda autoteeninduse spetsialistide poole.