Kui kasutada õigeid võtteid, siis pole põhjust, miks ei võiks käike vahele jätta. Foto: DepositPhotos

Manuaalkäigukastiga sõitmine annab juhile suurema vabaduse valida, millise käiguga parasjagu liikuda. Mõni juht jätab harjumuspäraselt mõne käigu vahele, et sõit oleks sujuvam või kiirem. Aga kas selline sõiduvõte on autole ohutu või võib see hoopis masina kulumist kiirendada?

Manuaalkasti üks omadusi on see, et “võim” on autojuhi käes, kes saab otsustada, mis käiguga parasjagu liigelda. Reeglina on autokoolis õpetatud, et käike vahetatakse vastavas järjekorras: kõigepealt esimene, siis teine, kolmas, neljas, viies jne.

Kuna otsustamine on juhi käes, siis on võimalik mõni käik ka vahele jätta ja minna esimeselt otse kolmandale või teiselt neljandale. Selline tegutsemisviis ei ole iseenesest vale. Kõik oleneb hetkeolukorrast ja sellest, kuidas juht käike vahetab. Kui käike ei ole vaja “ragistada”, siis autole liiga ei tehta. Pigem on mõistlik jätta vajadusel vahele üks käik, mitte hüpata kohe esimeselt käigult viiendale.

Madalamalt kõrgemale vahetades on risk väiksem

Lihtsam või ohutum on jätta käike vahele madalamalt kõrgemale käigule vahetades. Kui kasutada õigeid võtteid, siis pole põhjust, miks ei võiks käike vahele jätta. Pöörete arvu sobitamine käiguga on oluline eelkõige mugavuse pärast, et auto liiguks edasi sujuvalt ning ei “rapuks”. Sõiduki mehaanilistele komponentidele see kahju ei tee. 

Liiga kiiresti madalalt kõrgele vahetades võib aga juhtuda, et pöörete arv kukub liiga madalale ning mootor sureb selle tagajärjel välja.

Valesti käike vahetades võib käigukast kannatada saada

Natuke keerulisem on olukord kõrgemalt käigult madalamale vahetades. Sellisel juhul võib käigu vahetamisega kaasneda olukord, kus auto pöörete arv läheb valesti valitud käigu tõttu liiga kõrgele. Pidevalt käike valesti vahetades võib auto käigukast kahjustada saada või sidur enneaegselt kuluda.

Pöörete sobitamine on kõige tähtsam oskus

Kõige olulisem teadmine ongi pöörete sobitamine. Õigete pöörete arvu puhul on võimalik käiku vahetada ka sidurit kasutamata. Algajale autojuhile on aga soovitus järgida käiguvahetustel neid nõuandeid, mida sõiduõpetaja koolis andis. See kogemus, kuidas autot tunnetada ja millal mõne käigu vahele võib jätta, tekib aja jooksul praktikas.

Kui tunned, et autoga sõites kostub harjumuspärasest erinevaid helisid, siis tasub pöörduda Autoeksperdi teenindusse, kus auto üle vaadatakse. Nii saad veenduda, et osaled ohutult liikluses.

Registreeru püsikliendiks!

VAID püsikliendid saavad kõikidest Autoeksperdi pakkumistest kõige kiiremini teada.