Tänu AdBlue’le on summutist väljuvad heitgaasid oluliselt puhtamad. Foto: DepositPhotos

Kui oled tanklas märganud AdBlue sildiga korki ja mõelnud, mis see on, siis teadmiseks – see ei ole kütus. Tegemist on vedelikuga, mida vajavad diisliga sõitvad autod.

Milleks seda vaja on?

Diiselmootorid on tuntud oma ökonoomsuse poolest, aga sellega kaasneb ka põlemisel eralduv mürgine lämmastikoksiid. Selle vähendamiseks kasutavad autod SCR-tehnoloogiat (Selective Catalytic Reduction), mille töötamiseks ongi vaja AdBlue’d.

Diiselmootorid eraldavad kütust põletades summutist välja erinevaid keemilisi ühendeid, mis jõuavad edasi atmosfääri. Halvimad neist on loomulikult lämmastikoksiid ja süsinikdioksiid.

AdBlue on lihtne karbamiidilahus. Kui seda pritsitakse kuumadesse heitgaasidesse, laguneb see ammoniaagiks, mis aitab ohtliku lämmastikoksiidi muuta kahjutuks lämmastikuks ja veeks. Teisisõnu – tänu AdBlue’le väljub summutist oluliselt puhtam õhk.

Kas sinu auto vajab AdBlue’d?

Kui sõidad uuema diiselautoga, siis tõenäoliselt küll. Euro6 saastenormid, mis jõustusid 2014. aastal, nõuavad, et kõik uued diiselautod vähendaksid kahjulikke heitmeid rohkem kui poole võrra. Just seetõttu on AdBlue nüüd igapäevane kaaslane nii diislikütusega sõitvates sõiduautodes kui ka veokites ja bussides.

Kui tihti tuleb lisada?

Auto annab ise märku, kui paak hakkab tühjaks saama. Esmalt süttib hoiatustuli, kui seda ignoreerida, võib mootor hakata piirama võimsust või lõpuks üldse mitte käivituda.

Keskmiselt kulub AdBlue’d umbes 1–1,5 liitrit 1000 km kohta, mis moodustab ligikaudu 6–8% kütusekulust. Vanematel sõidukitel ja veokitel võib see kulu olla suurem. See tähendab, et iga tankimise ajal ei pea paaki tingimata täitma – enamasti piisab mõnest korrast aastas, olenevalt sõidustiilist ja auto suurusest.

Uuematel SCR-tehnoloogiaga sõidukitel on kütusepaagi juures eraldi AdBlue paak, mille mahutavus on enamikul sõiduautodel 5–20 liitrit. Vanematel sõidukitel võib see ka mujal asuda, näiteks kapoti all. Uuemad sõidukid peaksid AdBlue kulumise kohta ka armatuuris informatsiooni ja hoiatusi kuvama.

AdBlue’d on võimalik osta eraldi kanistris. Küll tuleb mõelda selle hoiustamisele, kuna AdBlue ei talu ekstreemseid temperatuure. Juba –5 °C juures hakkab see kristalliseeruma ning –11 °C juures jäätub täielikult. Ka liigne kuumus ei sobi – üle 25 kraadi lüheneb vedeliku säilivusaeg kiiresti. Parim on hoiustada vedelikku temperatuurivahemikus 0–25 °C ja päikese eest kaitstult. Nii säilib see kvaliteetsena kuni paar aastat.

Lisand vähendab sademete teket

Liqui Molyl on olemas ka tuhavaba lisandite kombinatsioon diiselmootorite SCR-süsteemi talitlushäirete vältimiseks. See vähendab sademete teket AdBlue® paagis ja AdBlue® sissepritsesüsteemis. Parandab töövõimet madalatel temperatuuridel ja tagab karbamiidilahuse ülipeene pihustamise, vähendades pindpinevust. 

Kontsentraati tuleb AdBlue® lahusele lisada vaid 1%. 100 ml on piisav 12-15 liitri AdBlue® jaoks. Ja tasub meeles pidada, et kontsentraati tuleb lisada pärast AdBlue paagi täitmist.

Toeta oma auto diiselmootorit

AdBlue ei ole lihtsalt tüütu lisakulu, vaid vajalik osa sellest, et diiselautod vastaksid karmidele keskkonnanõuetele. Kui sinu auto seda kasutab, siis ära ignoreeri hoiatustulesid ja lisa vedelikku õigeaegselt – nii töötab mootor tõrgeteta ja keskkond saab vähem kahju.

Registreeru püsikliendiks!

VAID püsikliendid saavad kõikidest Autoeksperdi pakkumistest kõige kiiremini teada.