Uudise autor Audiodesign blogi.

Seoses “ootamatult” saabunud talvega on saanud igapäevaseks  selgitustöö klientidel, kelle sõidukid ei taha kehva aku tõttu käivituda. Kui hommikul aku enam ei jaksa autot käivitada mida siis teha?

Standarne juhtum näeb välja järgmine. Inimene on kellel korras ja hästi käivituv auto, ning sõidab tavapäraselt lühikesi otsi linnas ja nädalavahetustel ka pikemaid otsi maakodu ja linnade vahel. Aku on autol tavaliselt 2-5 aastat vana ja tegelikult veel täiesti töökorras. Kui ühel külmal hommikul auto enam ei käivitu, siis otsitakse abi laadijast( paremal juhul tehakse aku laadimist soojas garaažis). Laadija ööseks auto külge ja hommikul on ebameeldiv olukord  lahendatud. Auto käivitub. Paari päeva pärast kordub sama olukord ja olenevalt autoomaniku närvikavast, tehakse mingi arvu proovimiste järele otsus aku välja vahetada. Juhul kui aku on vana siis on kõik õige, aga praktika näitab et üle 50% juhtudes ton tegelikult aku täiesti korras.

Voolutarbimine

Tänapäevana standardaku , ka AGM (absorber glass mat) tüüpi aku ei ole mõeldud tühjenema. Aku peab olema koguaeg laetud ja juba üle 20% tühjenemine hakkab aku normaalset tööreziimi rikkuma. Samas keskmine Eesti autokasutaja kes sõidab päevas 20-50 km ja kasutab palju elektrilisi lisaseadmeid(eriti talvel), ei suuda kuidagi tagada akule sobilikku laetust. Tavapärane auto voolu tarbimine seistes võiks jääda 50-20 mA (milliAmper)  vahele. Sellise tarbimisega võib auto  seista kuu aega ja auto käivitub ikka veel probleemideta. Samas on autodele lisandunud järjest rohkem lisaseadmeid, mis tarbivad voolu ka siis kui auto seisab. Näiteks sõidusalvestid, mis on salvestavad ka löögi ja liikumise peale (kuni 100 mA), GPS kontrollerid ( kuni 150 mA), lisasoojendi (Webasto, Eberspächer) jne. Eriline kurja juur on lisasoojendi, mis tarbib ühe soojendustsükliga arvestatava osa akus olevast voolust. Lisasoojendi suudab paari järjestikuse käimistsükliga aku täielikult tühjendada. Kui sellele järgeb tavapärane lühike sõit kuni 1 tund, siis ei suuda generaator tarbitud energiat asendada. Ja juhtubki see, et uus aku tarbitakse pooltühjaks juba esimese aastaga ja teiseks talveks on kujunenud olukord kus aku pole enam võimeline normaalselt töötama.

Aku

Laetud olekus sisaldab iga pliiaku element kahte elektroodi, millest üks on peaaegu puhtast, kuid urbsest pliist (Pb), teine aga pliidioksiidist (PbO2). Elektroodid asetsevad elektrolüüdis, milleks on väävelhappe (H2SO4) 33,6%-line vesilahus (ruumala järgi). Tühjakslaetud olekus on mõlemad elektroodid muutunud plii(II)sulfaadiks (PbSO4), samas on elektrolüüt kaotanud enamiku väävelhappest ja muutunud põhiliselt veeks (H2O). Et suurem vee kontsentratsioon tõstab lahuse külmumistemperatuuri, jäätub pooltühja aku elektrolüüt talveilmadega kergemini kui täis aku elektrolüüt. Läbikülmunud akut ei ole võimalik laadida. Selleks tuleb aku enne üles soojendada.

Enne kui hakkate akut maha kandma oleks vaja aku üles soojendada ja laadida täiesti täis. Kuigi tänapäeva laadijad näitavad aku täitumist juba kuni 20 tunni laadimise järel, ei ole aku veel tegelikult täis saanud. Elektrolüüt ei ole veel saavutanud õiget tihedust ja aku ei toimi nagu vaja. Intelligentsed laadijad (CTEK ), jätkavad laadimist ka siis kui märgutuli näitab aku täitumist ja hoiavad pinget 14 voldi peal.

Konkreetne näide 3 aasta vana aku  95 Ah laadimine CTEK Multi XS 2500 ga. Peale 12 tunnist laadimist näitas et aku on täis.

Andmed Pinge Happe tihedus Laadimispinge
Auto pealt võetuna 11,8 1,13 14,67
1 päev 12,6 1,16 14,6
2 päev 12,9 1,19 14,7
3 päev 13,0 1,21 14,2
4 päev 13,2 1,23 14,03
6 päev 13,3 1,24 14,05

Kuidas käituda kui aku veab alt?

Aku tuleb laadida täiesti täis. Selleks on vaja leida autole asendusaku ja lasta aku täis laadida. Peale täielikku täitumis tuleb teha akule test ja veenduda aku korrasolekus.

Tühja aku kuni 12 tunnise laadimise järel tehtud akutest ei kajasta aku tegelikku olukorda.

Täiesti tühja akut ei tohi mingi juhul jätta külma kätte. Tühi aku külmub läbi ja akus tekkiv jää purustab plaadi ja nendevahelised separaatorid.

Kuidas vältida sellist probleemi

Olenevalt auto kasutuse tihedusest ja läbitavatest kilomeetritest tuleb akut laadida kui 1 kord kuus ja võimalusel 24 tundi järjest.

Laadida vähemalt korra kuus talveperioodil ( temperatuuri langemisel alla 5 soojakraadi)

Paigaldada autosse statsionaarne laadija kasutades ühendamise lihtsustamiseks Calixi või Defa plokisoojenduse juhtmekomplekti.

Infot akudest ja laadimisest:
http://batteryuniversity.com/
https://et.wikipedia.org/wiki/Pliiaku

Registreeru püsikliendiks!

VAID püsikliendid saavad kõikidest Autoeksperdi pakkumistest kõige kiiremini teada.