Mida suvisemaks lähevad ilmad, seda rohkem tekib soovi ka jalgrattaga sõita. Foto: Depositphotos

Päike piilub pilvede vahelt ja teed kuivavad – aeg on rattad alla panna! Enne aga kui garaažis seisnud jalgrattaga taas linnatänavatele või metsaradadele kimada, tasub teha põhjalik tehniline ülevaatus. See aitab ennetada ebameeldivaid üllatusi ja tagab, et sõit kulgeks ohutult ja sujuvalt.

Kuigi auto on paljude jaoks igapäevane liikumisvahend, on kevad ideaalne aeg vahelduseks hüpata sadulasse. Jalgratas vajab aga sama hoolikat hooajaeelset kontrolli nagu iga teinegi liiklusvahend.

Kas vajalikud helkurid ja komponendid on küljes ja töötavad?

Alustada tuleks kõige elementaarsemast: kas jalgrattal on olemas kõik vajalikud seadusega nõutud elemendid? Jalgrattal peab olema ees valge ja taga punane helkur, vähemalt ühe ratta mõlemal küljel kollane või valge helkur ning signaalkell, et endast teistele märku anda. Kui liigud ka pimedal ajal, tasub ratas kindlasti varustada toimiva esitulega. Kui tuleb ette sõitmist ka hämaras või pimedas, siis on soovitatav lisada ka tagatuli, mis muudab ratturi oluliselt nähtavamaks.

Ei tasu unustada ka ohutusvarustust. Kuni 16-aastastel on kiivri kandmine kohustuslik, kuid soovituslik on see ka kõigile täiskasvanutele – õnnetus ei hüüa tulles.

Pidurid ja rehvid: turvalisuse alustalad

Pidurite osad peavad liikuma vabalt ning heeblid ei tohi vajutamisel vajuda „läbi“. Ka piduriklotsid ei tohi olla liigselt kulunud. Samuti tuleks kontrollida rehvide seisukorda – need ei tohi olla pragunenud ega liigselt kulunud.

Laagrid ja veeremine – kas kõik liigub vabalt?

Ratta veeremine peab olema takistusteta. Kontrolli, et rataste ja väntade liikumisel ei esineks lõtke ega takistusi – see kehtib ka kaelalaagrite kohta. Kord aastas on mõistlik lasta lahtised laagrid spetsialistil puhastada ja määrida.

Kui rattal on käigud, tasub proovida, kas käiguvahetus töötab sujuvalt. Kõrvalised helid või „üle hüppavad“ käigud viitavad sellele, et süsteem vajab ülevaatamist.

Keti hooldus pikendab eluiga

Ratta puhtus on oluline – mustus toimib abrasiivina ja kiirendab osade kulumist. Igapäevases kasutuses tasub vähemalt kord nädalas üle kontrollida, kas kett vajab puhastamist ja määrimist. Enne pikemat sõitu peaks samuti kontrollima rehvirõhku ning veenduda, et kett on puhad ja korralikult määritud.

Pesemine – aga mitte surve all

Puhastamine on jalgrattahoolduse A ja O. Kasuta selleks jalgratta üldpuhastusvahendit ning vajadusel pehmet kinnast või käsna. Erilise kujuga raami ja kitsamate nurkade puhastamisel on kinnas sageli mugavam kui käsn.

Väldi tugeva survepesuri kasutamist – see võib laagritest määret välja uhtuda ja kahjustada komponente. Laagritele ei tohiks vett otse peale lasta. Pärast pesu võib kasutada jalgratta spreivaha, mis takistab mustusel kinnitumist ja lihtsustab järgmist hooldust. Keti jaoks sobib spetsiaalne puhastusvahend, millega saab eemaldada vana määret ja sinna kogunenud mustust.

Registreeru püsikliendiks!

VAID püsikliendid saavad kõikidest Autoeksperdi pakkumistest kõige kiiremini teada.