TSP aitab hoida järelhaagist stabiilsena tee peal. Foto: Depositphotos

Uuemad autod on varustatud mitmesuguste juhiabisüsteemidega, mis aitavad nii igapäevaselt kui ka kriitilistes olukordades – reahoidjad, pimenurgaandurid, automaatpidurdused ja palju muud. Üks tihti tähelepanuta jääv, kuid väga oluline abimees on haagise stabiilsuskontroll TSP (Trailer Stability Program).

Mis asi see TSP üldse on?

Lihtsustatult öeldes on TSP auto elektroonilise stabiilsuskontrolli (ESP) üks laiendus. Kui ESP aitab hoida autot stabiilsena, näiteks libedaga külglibisemist või ümberpaiskumist vältides, siis TSP teeb sama asja haagisega. Ehk kui haagis hakkab vingerdama, sekkub auto pidurite ja veojõu juhtimise kaudu, et haagist auto küljes stabiilsena hoida.

Aga siin on üks väga oluline aga: TSP ei tööta automaatselt igas olukorras. TSP töötab ainult siis, kui haagisel on korrektne ühendus autoga. 

Ehk auto peab aru saama, et haagis on taga. Alles siis saab TSP tööle hakata. Ja selleks peavad haagis ja auto olema omavahel ühendatud õige mudelipõhise juhtmekomplektiga. Kui veokonks on ühendatud läbi mudelipõhise juhtmekomplekti ja auto on korralikult kodeeritud, lülitub TSP tööle kohe, kui haagise pistik autoga ühendatakse.

Aga kui on kasutatud universaalset juhtmekomplekti või on jäetud auto tarkvaras konks aktiveerimata, ei saa auto aru, et midagi veetakse, ja TSP-st ei ole mingit kasu.

Millist juhtmekomplekti valida – 7 või 13 kontakti?

Kui veokonks paigaldatud, kerkib tihti järgmine küsimus: kas valida 7- või 13-kontaktiline juhtmekomplekt?

  • 7-kontaktiline süsteem on levinud vanematel haagistel ja haagissuvilatel.
  • 13-kontaktiline on uus standard, mida kasutavad kaasaegsed haagised ja haagissuvilad.

Kui sa pole kindel, mida tulevikus vedama hakkad, siis tasub kohe valida 13-kontaktiline variant, sest sellele saab adapteri abil ühendada ka 7-kontaktilise haagise. Ja vajadusel on olemas ka adapter teistpidi.

Aga kas autol veokonks üldse on?

Tundub elementaarne, aga siiski – enne juhtmekomplekti paigaldamist peab autol olema veokonks. Valikuid on siin mitmeid:

  • fikseeritud konks – soodne ja alati olemas, sobib neile, kes tihti veavad;
  • eemaldatav konks – hea lahendus, kui vajadus haagise järele tekib vaid aeg-ajalt;
  • pööratav ehk peidetav konks – mugavuse tipp: alati kaasas, kuid vajadusel varjatav.

Kui soovid, et auto haagise stabiilsuskontroll TSP töötaks ja sind ohuolukorras tõepoolest aitaks, peavad kõik lülid – veokonks, juhtmekomplekt ja kodeering – omavahel kokku sobima. Veokonksu ja TSP paigaldamisega seotud küsimustega pöördu Autoeksperdi teenindusse, kus spetsialistid sind aitavad. Mida korralikumalt on kõik tehtud, seda turvalisem on kogu sõit.

Registreeru püsikliendiks!

VAID püsikliendid saavad kõikidest Autoeksperdi pakkumistest kõige kiiremini teada.