Foto: Shutterstock.
Aku on sõiduki osa, mille suudab peale vaadateski tuvastada tõenäoliselt peaaegu igaüks. Samas on palju vähem neid inimesi, kes teavad, kuidas autoaku eluiga pikendada ja millal peaks selle uue vastu välja vahetama.
Millal on aku “liiga vana”?
Küsimusele “Millal on õige aeg enda sõidukile uus aku soetada?” polegi tegelikult ühte ja kindlat vastust, kuna see sõltub mitmest erinevast faktorist. Üldjuhul oleneb see sellest, kuidas ja mis tingimustes akut kasutatakse.
Meie ilmastikutingimustes on autoaku eluiga keskmiselt enamasti 3–5 aastat. Seda mõistagi eeldusel, et aku on kvaliteetne ning sellele ei anta üleliia palju koormust.
Näiteks avaldab akule sageli negatiivset mõju, kui see saab täiesti tühjaks. Ikka võib aeg-ajalt juhtuda, et autos jääb mõni tuli põlema või kuulad hoopiski liiga kaua muusikat, mille tagajärjel on aku hommikuks tühi. See aga vähendab märgatavalt aku mahutavust, mis omakorda lühendab ka eluiga.
Oluline on autoaku seisukorda regulaarselt kontrollida kas teeninduses või kodus spetsiaalse akutestriga. Mugavust väärtustav inimene saab endale soetada ka näiteks Bluetooth akutestri, mis töötab läbi nutitelefoni äpi. Seade võimaldab lihtsa vaevaga aku täituvust ja üldist olukorda reaalajas enda nutitelefonist jälgida.
Päevinäinud akust annab märku, kui:
- see saab pärast täislaadimist paari päevaga uuesti tühjaks;
- auto läheb raskelt käima;
- akul on mõni visuaalne kahjustus,mistõttu lekib hapet või on tunda veidrat lõhna.
Nimetatud sümptomite ilmnemisel on selge, et aku on oma aja ära elanud ning vajab esimesel võimalusel väljavahetamist.
Mida peaks jälgima?
Tänapäevaste akude eluiga ei ole enam muidugi nii pikk kui vanasti. Põhjuseks on peamiselt autodes järjest enam suurenev elektritarbijate hulk, mis kurnab akut rohkem. Küll aga saab autoomanik jälgida paari lihtsat nippi, et tagada akule võimalikult pikk eluiga.
Lühikeste vahemaade läbimiseks kulub küll vähem kütust, kuid pikapeale võivad need akule üsnagi halvasti mõjuda. Nimelt ei jõua aku ennast lühemate sõitude jooksul piisavalt laadida, eriti kui lülitatakse veel sisse mitmesugused voolutarbijad. Selle kõige tulemusena on aku lõpuks juba nii tühjaks saanud, et ei suuda autot ühel hetkel enam käivitada.
Selle vältimiseks on soovitatav teha linnasõitude kõrvale aeg-ajalt ka mõni pikem maanteesõit.
Samuti tasub eelistada tuntuma ettevõtte toodetud akut. Reeglina on need akud küll mõnevõrra kallimad, kuid see-eest on kindel, et toode on kvaliteetne ja kestab pikalt. Üks Tuntumaid akutootjad on näiteks Varta.
Milline aku valida?
Kui avastad, et aku hakkab tühjaks saama või ei tööta enam korralikult, tuleks uus aku soetada. Uue aku valimisel peab tähelepanu pöörama kahele olulisele elemendile: ampertundidele ja mõõtmetele.
Ampertund on elektrilise võimsuse mõõtühik, mis sisuliselt näitab aku mahutavust. Üldiselt jääb akude mahutavus olenevalt sõidukist 60–100 Ah vahele. Väiksemad bensiinimootoriga autod saavad kenasti 60–70 Ah hakkama, samas näiteks diiselmootorite puhul soovitatakse kasutada 80–100 Ah võimsusega akusid.
Aku mõõtmeid on vaja teada selleks, et aku füüsiliselt õigesse kohta ära mahuks. Tavaliselt on aku paigutatud kapoti alla või pagasiruumi, kuid uuematel autodel võib see asuda ka näiteks juhiistme all.
Tasub veel teada, et paljud uuemad autod nõuavad ka uue aku „tutvustamist“, ehk siis vajalik on teostada uue aku programmeerimine. Seda saab teha hõlpsasti näiteks Autoeksperdi töökodades.
Kui sa pole täiesti kindel, mis suuruses ja kui võimas aku sinu autole sobib, siis saab seda kontrollida olemasolevalt akult või küsida nõu Autoeksperdist.