Seadus ütleb, et naastrehvide kasutamine on lubatud kuni 31. märtsini, ent kui esineb talviseid tee- ja
ilmastikuolusid, siis on lubatud neid kasutada kuni 30. aprillini. Samas lamellrehvidega, mida osad autojuhid
kasutavad talvel, võib sõita aastaringselt. Kas see ka soovituslik on? 
Shutterstock.

Mõnusad päikesepaistelised ilmad on nüüd ka Eestisse jõudnud, mis tähendab, et peagi on käes aeg talverehvid keldriboksi nurka visata ning alla kruttida suvised rehvid. Autoeksperdi tootejuht Rasmus Parv selgitab, milliseid rehve kasutama peaks ja mida nende juures jälgida.

Lamell jäägu talveks

Seadus ütleb, et naastrehvide kasutamine on lubatud kuni 31. märtsini, ent kui esineb talviseid tee- ja ilmastikuolusid, siis on lubatud neid kasutada kuni 30. aprillini. Samas lamellrehvidega, mida osad autojuhid kasutavad talvel, võib sõita aastaringselt. Kas see ka soovituslik on?

Autoeksperdi tootejuht toob välja, et hoolimata sellest, et lamellrehvide kasutamine on lubatud ka soojemal perioodil, tasuks suvel eelistada ikkagi spetsiaalset suverehvi. 

Esimene põhjus on kiirem kulumine. “Kuna talverehvid, sealhulgas ka lamellrehv, on toodetud nii-öelda pehmema seguga, siis paratamatult kulub see soojemate ilmadega märkimisväärselt rohkem kui tavapärane suverehv; samuti muutub kehvemaks pehmest kummisegust valmistatud rehvide pidamine, mis omakorda muudab sõitmise ohtlikumaks,” selgitab Parv.

Mida kõrgem on temperatuur, seda suurem on ka pehmemast segust rehvi veeretakistus, mis omakorda suurendab kütusekulu. “Igal juhul tuleks meie keskkonna tingimustes hoida talverehvid ja suverehvid eraldi, et oleks parimad ja võimalikult ühesugused sõiduomadused autol nii suvel kui ka talvel.”

“Samuti on testid on näidanud, et isegi lubatud piirini kulunud suverehv pidurdab märjal pinnal paremini kui uus Põhja-Euroopa lamellrehv. Samas näiteks Lõuna-Euroopa lamellidel on suverehvidega sarnasemad omadused, aga need omakorda ei sobi meie talvisesse keskkonda,” räägib Parv.

Sellest tulenevalt jõuamegi järgmise küsimuseni: kas uus “hiinakas” või tunnustatud tootja kasutatud kvaliteetrehv?

Hiina rehvid on aastate jooksul kvaliteedis hüppe edasi teinud

Pole kahtlustki, et tuntud tootja rehv pakub suurepäraseid sõiduomadusi, kuid sel juhul peab mõistagi arvestama ka suurema väljaminekuga. Niisiis jäävad paljud valiku ette: kas osta vähetuntud tutikas või tipptootja kasutatud rehv?

Tihtilugu eelistatakse pigem tipptootja kasutatud rehvi kui niinimetatud hiinakat. Peamine põhjus on see, et lihtsalt ei usaldata odavama ja tundmatu tootja rehvi kvaliteeti. Parve sõnul on aga Hiina rehvide kvaliteet aja jooksul tunduvalt paranenud. 

“Kallimad Hiina rehvid on saavutanud tipptootjate rehvidega samalaadsed omadused. Küll aga ei ole kvaliteet sama mis premium-rehvidel. Esineb puudusi näiteks rehvide karkassis ning defektseid tooteid tuleb liinilt mõnevõrra rohkem,” räägib Parv. 

“Samas on palju ka Euroopas toodetud rehve, mis on nii hinnalt kui ka kvaliteedilt kehvemad kui kallima otsa Hiina rehvid,” lisab ta. 

Kasutatud rehvide puhul mängib olulist rolli see, kuidas varasem omanik on neid hoiustanud ja kasutanud. Rehve, mille kohta see info puudub, tasub pigem vältida. Näiteks võib pealtnäha korraliku mustriga kasutatud rehvide karkass olla vigane ja see selgub alles rehvide paigaldamisel. 

Kindlasti tuleb arvestada ka rehvi vanust. Rehvi küljel on igasuguseid tähiseid. Üks neist on rehvi tootmise aeg. Selle leiab enamasti DOT kirja juurest ovaalse kujuga kastikese seest ja koosneb see neljast numbrist: esimesed kaks numbrit on rehvi tootmise nädal, teised kaks aga rehvi tootmise aasta. Niisiis alltoodud pildil olev rehv on toodetud 2017. aasta 19. nädalal.

Sellel pildil on näha, et rehv on toodetud 2017. aasta 19. nädalal.Foto: Geenius.

Kasutatud rehve on soovitatav osta usaldusväärse edasimüüja käest, kelle puhul on teada, et ta teeb rehvidele alati ka eelneva põhjaliku kontrolli. Nurgatagustest kohtadest ostes on risk, et saad vigased rehvid. 

Millal peaks uued rehvid ostma?

Pöördume jällegi seaduse poole, mis ütleb, et suverehvide mustri sügavus ei tohi olla alla 1,6 millimeetri (talverehvide puhul 3,0 mm). Kuigi 1,6 mm on veel lubatud mustri sügavus, on ohutuse huvides mõistlikum uus jooks rehve soetada juba varem. 

Parve sõnul on ühe rehvi eluiga keskeltläbi 20 000 kuni 25 000 kilomeetrit. See muidugi pole rusikareegel, sest rehvi kulumise kiirust mõjutavad mitmed faktorid. “Suverehvide puhul on soovitatav uute rehvide peale mõelda siis, kui mustri sügavus on kulunud alla 3,0 millimeetri,” räägib ta.

Rehvi kulumist mõjutavad peamiselt järgmised tegurid:

  • Juht – sõidustiil määrab väga suure osa rehvi vastupidavusest: näiteks on kaks identset autot, mõlemad kasutavad sama velje ja rehvi kombinatsiooni, kuid rehvide kulumise kiiruse vahe võib olla koguni kahekordne.
  • Temperatuur – kõrgemate temperatuuride juures kuluvad rehvid oluliselt kiiremini kui madalamate temperatuuride juures. 
  • Veermiku korrasolek ning rataste joondumine – kui veermikus esineb probleeme ning rataste joondumises kõrvalkaldeid, siis tekib kiiresti rehvide ebanormaalne ja ülemäärane kulumine.

Ära jäta rehvivahetust hilja peale

Kuigi Eesti ilmad on mõnikord täiesti ettearvamatud, on ikkagi mõistlik juba praegu rehvivahetuse aeg Autoeksperdis broneerida. Viimasele minutile jättes võid sattuda ebameeldivasse olukorda, kus kõik ajad kõigis töökodades on täis ja ei saagi rehve õigel ajal vahetatud. 

Lisaks rehvidele on oluline sõita tehniliselt korras ja kevadeks ettevalmistatud sõidukiga. Loe lähemalt siit, millele võiks auto juures tähelepanu pöörata.

Registreeru püsikliendiks!

VAID püsikliendid saavad kõikidest Autoeksperdi pakkumistest kõige kiiremini teada.