![]() |
Suurenevat õlikulu ei tasu tähelepanuta jätta. Foto: Depositphotos |
Auto hooldusgraafiku järgimine pole pelgalt soovitus – see on investeering auto pikaealisusse. Isegi kui tehase poolt lubatud õlivahetusvälp võib tunduda pikk, seab Eesti kliima ja lühikesed vahemaad hoopis teised nõudmised. Ja mida vanemaks auto saab, seda enam võivad kimbutada probleemid kasvava õlikuluga. Kuidas seda kontrolli all hoida?
Hoia kinni hooldusvälbast
Esimene soovitus on kindlasti kinni pidada hooldusaegadest ning mitte õlivahetusvälpa üle lasta. Sõltuvalt tingimustest auto kasutamisel, aga ka lihtsalt aja jooksul, õli omadused muutuvad, mistõttu tasub õli vahetada vähemalt kord aastas. Kuigi mõne automargi puhul on õlivahetusvälbaks lubatud koguni 30 000 kilomeetrit, on soovitatav seda teha pigem varem.
Õlivahetusvälp 30 000 kilomeetrit kehtib ideaalsetes tingimustes. Eestis on aga sõidetavad vahemaad üldjuhul pigem lühikesed, mida võib õlivahetusvälba mõistes lugeda juba keerulisteks sõidutingimusteks. Oma mõju mootori tööle avaldab ka õhutemperatuuri suur kõikumine ainuüksi ühe päeva jooksul, ja kui esineb veel palju külmkäivitusi, nõuab see mootorilt suurt tööd, et õige töötemperatuur saavutada.
Kokkuvõttes: isegi kui õlivahetusvälbaks on tehase poolt ette kirjutatud kuni 30 000 kilomeetrit, on üldjuhul mõistlik lähtuda 10 000 – 15 000 kilomeetrist.
Mootoripesu lisand aitab võõrkehi mootorist välja viia
Kui tekib kahtlus, et õlivahetusvälp võib olla ületatud või on lihtsalt soov mootor puhtamaks saada, siis tasub kasutada mootoripesu lisandit, mis aitab mootorist välja viia sinna aja jooksul tekkinud võõrkehi. Võõrkehadeks võivad olla näiteks kütuse põlemisel tekkinud jäägid.
Vastavalt sellele, kui hea kvaliteediga on mootoriõli ja kui palju võõrkehi on sinna sattunud, muutuvad ka mootoriõli omadused. See võib kaasa tuua erinevaid probleeme: oksüdeerumine suureneb, mootoriõli viskoossus muutub, mis suurendab kulumist, ning metall-metall ühenduste puhul ei pruugi õlikiht olla piisav, et tagada mootori optimaalne töö.
Liqui Molyl on tootevalikus olemas ka õlilekke peataja, mis pehmendab kõvaks muutunud tihendeid, see toimib samamoodi ka klapisääre tihendite ja kummist mootoritihendite puhul. Lisaks, et vähendada mootori kulumist, võib alati kasutada erinevaid mootorikaitse lisandeid.
Kas ja kuidas kinni kõrbenud õlirõngad ise lahti saada?
Õlikulu võib suurendada ka õlirõngaste kinni kõrbemine ehk tagitumine. Selle vastu aitab hästi Liqui Moly mootoripesuvahend, mis lisatakse töösooja mootoriõli hulka. Seejärel tuleb lasta mootoril tühikäigul 10–20 minutit töötada ning seejärel mootor välja suretada.
Bensiinimootoriga autol tuleb eemaldada süüteküünlad, diiselmootoriga sõidukil eelsüüteküünlad või pihustid.
Seejärel tuleb keerata väntvõll asendisse, kus ükski kolb ei oleks ülemises surnud seisus – vastasel juhul ei mahu kolvi peale kuigi palju puhastusainet. Kui väntvõll on õiges asendis, siis bensiinimootori puhul tuleb silindritesse lisada Pro-Line drosselklapi puhastusspreid.
Diiselmootori puhul tuleb kasutada õhusissevõtutrakti puhastusspreid. Sprei kulu on üks purk iga kahe silindri kohta.
Ainel tuleb lasta vähemalt 12 tundi mõjuda ning siis aine välja võtta. Kui vedelike imemiseks vastavad töövahendid on olemas, saab kasutada neid. Kui pole, siis tuleb mootor käivitada ilma küünaldeta, et puhastusaine mootorist välja saada.
Seejärel paigalda küünlad või pihustid tagasi, käivita mootor tühikäigul ning oota, kuni see on töösoe.
Kui need tööd tehtud, tuleb vahetada õli. Püsivama toime ja mootori lisakaitse saavutamiseks tasub kasutada Cerateci, mis vähendab õlikulu sümptomeid ning pidurdab õlirõngaste uuesti tagitumise protsessi.
Soovi korral võid pöörduda ka teenindusse
Nagu näha, on kinni jäänud õlirõngaste lahtisaamine päris keeruline ettevõtmine. Seega võib soovi korral ja sobivate töövahendite puudumisel ühendust võtta teenindusega, kus probleem autoga kindlasti lahendatakse. Kui aga vahendid, oskused ja võimalus on olemas, siis on see kodus teostatav.
Lekkepeataja kasutamine on väga lihtne ja selleks eraldi töökotta pöörduma ei pea. Teiste õlilisandite – kaitselisandid ja puhastuslisandid – lisamine on mõistlik teha õlivahetuse ajal.