Konditsioneer on soojal perioodil autoomanike jaoks üks olulisemaid lisasid, kuna vaid A/C saab auto salongi piisaval määral jahutada, et seal näiteks 30-kraadise soojusega inimlikult istuda saaks. Kuna suvi ja puhkused on vaid nädalate kaugusel, on nüüd viimane aeg konditsioneeriga tegeleda.

Miks ja millal auto konditsioneeri hooldada?

Täiesti uutel autodel ei ole vaja iga-aastaselt kliimasüsteemi kontrollida ja hooldada. Reeglina on Autoekspert soovitanud uutel autodel 4-5 aastat sõita ja peale seda iga paari aasta tagant kontrollis käia. Kindlasti tasub jälgida, millises töökojas oma sõiduki kliimasüsteemi hooldada lasta.

Nimelt ei pruugi välismaalt toodud autode A/C süsteem olla täidetud üldse külmagaasiga, vaid hoopis propaani või muu ainega. Universaaltöökodades, kus võetakse ette kõik autod, on oluline, et enne sõiduki kliimahooldusjaamaga ühendamist testitakse süsteemis oleva gaasi kvaliteeti – “rikutud” gaasi jäänused võivad hooldusjaamas oleva gaasi ära rikkuda, mis võib põhjustada ka järgmiste autode külmaaine rikkumise.

Eesti seadused ei luba ilma kutsetunnistuseta isikutel sõidukite kliimasüsteemidega töötada, mistõttu võib igas töökojas tegelikult vastavat tunnistust ka küsida – külmaaine müümine tunnistuseta inimestele on keelatud. Tänapäeval on oluliseks osaks kliimahooldusest ka erinevate sõidukite andmebaas, mis on uuematesse hooldusjaamadesse sisseehitatud ja kust leiab sõidukile õige õli, külmaine koguse ja õlikoguse.

Kliimasüsteemi õlisid on kolme tüüpi: PAG, PAO ja POE ning neid omakorda on erineva viskoossusega. Seda, mis õli antud sõidukisse läheb, tulebki vaadata järele kas sõiduki kasutusjuhendist või eelnimetatud andmebaasist.

Mis vahe on erinevatel konditsioneerigaasidel?

1996. aastal kaotati tootmisest külmaine R12, mis on veel vanemates autodes tänasenigi kasutusel. Üldiselt püütakse nendel sõidukitel minna üle uuemale R134a gaasile, mida kasutatakse enamikes sõidukites juba 90ndatest alates.

Kuna R134a gaas saastab aga liialt keskkonda, on uuematel sõidukitel võetud tänapäeval kasutusele R1234yf gaas, mis on küll inimesele sissehingamisel ohtlikum, kuid saastab keskkonda vähem. Euroopa Liit on asunud vanemat R134a gaasi turult välja tõrjuma, mis tõi kaasa selle, et paari aastaga kerkis hind varasemast kuni seitse korda kõrgemaks.

Aastaks 2025 peakski Euroopa olema R134a vaba, kuid probleemiks on asjaolu, et R134a gaasiga süsteeme pole võimalik uuendada R1234yf peale. Seetõttu on valikusse lisandumas R513a gaas, mis on R134a gaasist kaks korda keskkonnasõbralikum (CO2 osas) ja mida on võimalik ka Autoeksperti kliimahooldusjaamades kasutada.

Mida täpselt konditsioneeri “täitmine” siis tähendab?

Kui olete leidnud sobiva litsentseeritud töökoja, ei olegi muud, kui sõiduk hooldusesse viia ja oodata, kuni professionaalid oma tööga ühele poole saavad. Selguse mõttes kirjeldame lühidalt ka A/C süsteemi kontrolli ja hoolduse protsessi.

  1. Sõiduki A/C süsteemis oleva külmaaine kvaliteedi kontrollimine.
  2. Juhul kui külmaaine on kvaliteetne: Sõiduki ühendamine kliimahooldusjaamaga – sisestatakse sõiduki tootja poolt antud andmed kliimahooldusjaama – tegevus oleneb sellest, mis funktsioonis tööd tehakse.
  3. Kui külmaaine on ebakvaliteetne, tuleb süsteem tühjendada, aine utiliseerida ja vastavalt seadustele teha süsteemile läbipesu.
  4. Recovery – ehk siis külmaaine ja õli väljaimemine sõiduki A/C süsteemist.
  5. Vaakumiga süsteemilekke kontroll.
  6. Kui vaakumleket ei tuvastata, täidetakse eelsisestatud andmete järgi sõiduki kliimasüsteem gaasiga ning uue õliga.
  7. Tehnik kontrollib kliimasüsteemi toimimist – mõõdetakse autosse puhutavat temperatuuri, jälgitakse süsteemi rõhke.

Liitu uudiskirjaga!

VAID uudiskirjaga liitunud saavad kõikidest Autoeksperdi pakkumistest kõige kiiremini teada.