Haagise stabiilsuskontrolli toimimiseks peab auto haagise ära tundma. Foto: Shutterstock |
Kaasaegsed autod on täis kõikvõimalikke ohutussüsteeme. Küllap on enamik autoomanikke kursis näiteks selliste lühenditega nagu ESP (mis tähendab elektroonilist stabiilsuskontrolli) või TCS (ehk veojõukontroll).
Mõnevõrra tundmatum võib aga olla salapärane lühend TSP – mis siiski ei tähenda, et see abimees kuidagi vähem oluline oleks. Vastupidi, haagise stabiilsuskontroll (mida TSP tähendabki) võib kriitilistes situatsioonides eespool mainitud abidest tähtsamgi olla.
Järelhaagis mõjutab sõiduomadusi
Nimele vastavalt ulatab haagise stabiilsuskontroll juhile abistava käe just haagise või haagissuvilaga sõites. Kuna enamikul liiklejail tuleb järelkäruga sõitmist ette pigem harva, kaasnevad sellega tavapärasest suuremad riskid.
Näiteks seetõttu, et isegi mõistlikult koormatud järelhaagis muudab omajagu auto kaalujaotust, või hoopis põhjusel, et suure külgpinnaga tendiga kerghaagised või haagissuvilad püüavad tuult tõhusamalt, kui autojuht ehk ettegi kujutaks. Tagajärjena võib haagis äkilisema manöövri ajal (või isegi ilma selleta) hakata vänderdama või koguni libisema.
Sellistes olukordades õnnetuste vähendamiseks ongi välja töötatud haagise stabiilsuskontroll ehk TSP. Põhimõtteliselt on see tavaline elektroonilise stabiilsuskontrolli (ESP) laiendus.
ESP, nagu teada, võib aidata ära hoida liiga suure kiirusega kurvi sisenemise tõttu tekkiva külglibisemise või ümberpaiskumise. Selleks analüüsib süsteem pidevalt erinevate andurite kaudu selleni jõudvat teavet ehk lihtsamalt öeldes – kas auto liigub ikka selles suunas, kuhu juht seda rooli abil suunata soovib. Kui juhil peaks kontroll sõiduki üle kaduma, aitab ESP veojõudu ümber suunates või vastavaid rattaid pidurdades juhitavust taastada.
Abide toimimiseks peab auto haagise ära tundma
Haagise stabiilsuskontroll töötab samamoodi: tuvastab varakult haagise võimaliku külglibisemise ja vajadusel sekkub juhitavuse taastamisse. TSP ohutuks ja korrektseks toimimiseks on aga oluline, et auto suudaks ühendatud haagise ka tuvastada. Selleks ongi tarvis mudelikohast veokonksu juhtmekomplekti.
Nimelt – kui sõidukile on paigaldatud universaalne veokonksu juhtmekomplekt või kui tegu on küll mudelikohase juhtmekomplektiga, mis aga on jäetud autole tuvastamata ehk kodeerimata, siis ei saa auto juhtsüsteem aru, et haagis on ühendatud ja TSP toimima ei hakka.
Mudelikohase veokonksu juhtmekomplekti ja kodeeritud auto puhul käivitatakse haagise stabiilsuskontroll aga kohe, kui haagise pistik sõidukiga ühendatakse, ning juht saab olla kindel, et auto juhtsüsteem teeb ohutuks sõiduks, näiteks külglibisemise vältimiseks, kõik võimaliku.
Kuna haagist või haagissuvilat kasutava autoomaniku (ning ka teiste liiklejate) turvalisuse tagamiseks on TSP korrektne toimimine oluline, ongi mõistlik selle paigaldamisel väikest kokkuhoidu mitte otsida ja soetada korralik juhtmekomplekt – see on hädavajalik, et sõiduk haagise ära tunneks ning ohuolukorras juhile toeks olla saaks.