Sinu sõidukil on mitmesuguseid filtreid, mis aitavad autol sujuvalt ja murevabalt töötada. Kui mõni neist filtritest ummistub, võib see mõjutada auto jõudlust ja tekitada teisigi probleeme. Kõik filtrid vajavad lõpuks vahetust, ent kasulik on teada, millised märgid viitavad, et nüüd on õige aeg seda teha. 

Salongifilter

Salongifilter on autos see detail, millele me tihtilugu ei kipu suurt tähelepanu pöörama. Samas on kasulik teada, et ehkki tegu on pealtnäha väikese osaga, mõjutab see päris suurel määral ka meie enda tervist. 

Salongifiltri ülesanne on hoolitseda selle eest, et salongi jõuaks puhas õhk. See filtreerib välja näiteks tolmu ja muud õhus levivad osakesed. Seega, ilma salongifiltrita oleks auto täis tolmu, suitsu, prügiosakesi ja hallituse eoseid. Puhas õhk autos on eriti oluline neile, kel on allergia või probleemid hingamisteedega.

Ummistunud ja probleemset salongifiltrit on võrdlemisi lihtne tuvastada. Reeglina annavad sellest märku pidevalt salongi tungiv ebameeldiv hais ja udused aknad. Samuti võib sisetemperatuur sõidukis tõusta, kuna ventilaatori efektiivsus on langenud.

Kui tihti tuleks salongifiltrit vahetada? Palju sõltub see sellest, milliseid teid pidi peamiselt sõidetakse. Filtrit tuleks kindlasti sagedamini vahetada juhul, kui autot kasutavad inimesed, kellel esineb allergiaid või hingamisteede probleeme. Sama kehtib ka siis, kui autoga sõidetakse tihti mustkatteta teedel.

Õhufilter

Kuigi pealtnäha väike odav jupike, on õhufilter auto jõudluse ja kütusekulu seisukohast hädavajalik. Sarnaselt salongifiltrile on ka õhufiltri eesmärk takistada prahi, tolmu ja ka õietolmu sattumist autosse, kuid sedapuhku mitte salongi, vaid hoopis mootorisse. 

Puhta õhufiltriga kaasneb mitmeid eeliseid, näiteks väiksem kütusekulu, madalam heitgaaside tase, parem kiirendus ja mootori jõudluse tõus. Kuidas aga aru saada, et õhufilter vajab vahetust?

Määrdunud või vigane õhufilter võib endast märku anda näiteks sellega, et mootor teeb tühikäigul töötades veidraid helisid. Samuti võib tekkida probleeme sõiduki käivitamisel.

Kui sulle on silma jäänud probleemid kiirendamisel, võib seegi vihjata, et õhufilter on liiga määrdunud: kuna määrdunud filter takistab õhu juurdepääsu mootorisse, siis häirib see tihtipeale ka sõiduki kiirendamist. Selle probleemiga on enamasti seotud ka üldine mootori võimsuse vähenemine.

Ka suurenenud keskmine kütusekulu võib olla üks märkidest, et on aeg vana õhufilter välja vahetada. Määrdunud õhufilter põhjustab probleeme sujuvas põlemisprotsessis, mis tähendab, et põlemisel kasutatakse tavapärasest rohkem kütust.

Niisiis, kui märkad auto juures mõnda ülalmainitud sümptomit, siis võib põhjuseks olla just õhufilter. Tasub veel mainida, et õhufiltrid ei ole kuigi kallid – seega, kui nende seisukord on küsitav, siis on igati mõistlik need lihtsalt välja vahetada.

Kütusefilter

Enne kui kütus mootorisse jõuab, käib see läbi kütusefiltrist. See eemaldab kõik osakesed ja lisandid, mis võivad häirida põlemist või kahjustada mootori komponente. Kuna kütusepaaki koguneb aja jooksul suur kogus tolmu, võib kuhjunud mustus hakata ühel hetkel kahjustama ka kütusefiltrit.

Kui märkad, et kiirendamisel kipub mootor pidevalt kõhklema, on igal juhul mõttekas kontrollida kütusefiltrit. Igasugune hulk setet võib takistada kütuse loomulikku voolu mootorisse, mis omakorda põhjustab ebaharilikku põlemist ning sõiduki jõudluse vähenemist. 

Selleks, et mootor käima läheks, on vaja õhu ja kütuse segu. Seega, kui auto ei taha käivituda, siis võib põhjuseks olla kütusefilter, mis ei lase läbi piisaval hulgal kütust. Ummistunud kütusefiltri võib ära tunda ka väljalasketorustikust tuleva ebameeldiva lõhna järgi.

Armatuurlaual asuva mootori tulukese süttimine võib anda märku paljudest erinevatest riketest ning üks neist on just nimelt mustunud kütusefilter. Kui lisaks põlema süttinud mootoritulele esineb sõidukil mõni ülaltoodud sümptom, siis võib üsna kindel olla, et kütusefilter vajab vahetust. 

Õlifilter

Õlifiltri eesmärk on kaitsta mootorit mustuse, oksüdeeritud õli ja liikuvate komponentide töötamisel tekkinud metalliosakeste eest. Need saasteained võivad sattuda mootori sisemusse ja suurendada selle kulumist ning seeläbi vähendada tõhusust ja töövõimet.

Millal on õige aeg õlifilter välja vahetada? Üldjuhul asendatakse vana õlifilter uuega siis, kui vahetatakse õli. See tähendab, et tavaliselt ei jõuagi õlifilter mingisuguseid märke kulumisest näidata, sest selle asendamine toimub regulaarselt koos õlivahetusega.

Tihti võetakse õlivahetuse intervalliks suvaliselt valitud aja- või läbisõiduvahemik, näiteks iga 10 000 – 20 000 kilomeetri tagant. Tegelikkuses sõltub õlivahetuse sagedus konkreetsest mudelist ja mootorist, auto vanusest, sõidustiilist ja -kohast (linnas või maanteel), samuti sellest, millist õli üldse kasutatakse.

Üldiselt tuleb õlivahetusvälpa võtta kui pidevalt muutuvat näitajat, mitte raudset reeglit. Oma sõiduki õlivahetuse sageduse saab teada auto käsiraamatust. Selle puudumisel on alati võimalus pöörduda mis tahes kvaliteetse autoteeninduse poole, kus osatakse juba sõidukipõhiselt öelda, millal ja millisega õliga tuleks õlivahetus ette võtta.

Ka filtrite vahetusaeg on tegelikult etteantud sõiduki hoodusmanualis. Lisaks sellele on seal seal veel ära määratud eritingimused, mis siis lühendavad teatud filtrite vahetusvälpa. Enamjaolt on filtrite vahetus üpriski lihtne töö, mille saab omal käel kenasti tehtud. Kui peaksid natuke hätta jääma või pole lihtsalt endal aega sellega tegeleda, siis Autoekspert aitab sind kindlasti.

Registreeru püsikliendiks!

VAID püsikliendid saavad kõikidest Autoeksperdi pakkumistest kõige kiiremini teada.