Kui on palju rattaid vaja vedada, võib vaja minna nii katusele kui auto tahaossa paigaldatavaid rattahoidjaid. Foto: Depositphotos

Suvi on parim aeg jalgrattaga sõitmiseks – olgu selleks spordivõistlused või niisama matkamised. Sageli on vaja aga jalgratas autoga kuskile kaugemale toimetada. Millised on kõige paremad lahendused, kuidas ratas auto külge kinnitada?

Üks võimalus muidugi on panna jalgratas autosse – seda kasutavad vast kõige sagedamini sportlased. See tähendab, ratas tuleb vähemalt osaliselt lahti võtta ja sageli suurt muud enam autosse ei mahu.

Kui aga soovid auto pagasiruumi jätta teiste asjade jaoks, siis on rataste transportimiseks mõistlik kasutada rattahoidjaid. Rattahoidjad saab nende kinnituskohtade järgi jaotada kolmeks: katusele, veokonksule ning tagaluugile kinnituvad rattahoidjad.

Veokonksule paigaldatava rattahoidja kasuks räägib mugavus

Autoeksperdi tootejuhi Karmo Heinsalu sõnul on kõige mugavam lahendus veokonksule kinnitatav rattahoidja. Need jagunevad omakorda kaheks: platvorm-jalgrattahoidjad ning riputatavad jalgrattahoidjad.

Veokonksule kinnitatava  platvorm-rattahoidja kasuks räägib see, et osadele mudelitele on võimalik lisana osta pealesõidutee, tänu millele on võimalik neile lihtsalt jalgrattaga peale sõita, mis teeb ka raskemate, näiteks elektrijalgrataste transpordi tunduvamalt meeldivamaks. Aga isegi kui pealesõiduteed ei ole, on veokonks niivõrd madalal, et jalgratast ei ole kuigi raske platvormile tõsta.

“Veokonksule kinnitatavad rattahoidjad on suurepärane lahendus ka elektriautodele, kui soovitakse vältida liigset tuuletakistust, mis jalgrattaid katusele kinnitades võib tekkida,” selgitab Heinsalu. Ka üha rohkem katusebokse on kolimas auto tahaossa, et vähendada tuuletakistust ning hoida elektriautode sõiduulatust või sisepõlemismootoritega masinatel kütusekulu võimalikult madalal.

Iseenesestmõistetavalt peab sellise rattahoidja kasutamiseks olema autol veokonks või tuleb see lisada, mis tähendab muidugi lisakulu.

“Kindlasti tuleb arvestada, et ka manööverdamine muutub keerulisemaks, sest sõiduki gabariidid suurenevad ning parkimisanduritest ja tagurduskaamerast ei pruugi siis suurt abi olla,” nendib Heinsalu.

Jalgrattaid saab transportida nii katusel, veokonksu küljes, kui ka tagaluugile kinnitades. Foto: DepositPhotos

Kui rattad on katusel, on autoga mugavam manööverdada

Katusele kinnitatavate rattahoidjate kasuks räägib Heinsalu sõnul kindlasti see, et kõiksugused sõiduabilised toimivad endiselt. Samamoodi ei suurene auto mõõtmed ei pikkuses ega laiuses. Küll aga tuleb olla ettevaatlik garaažidesse ja parkimismajadesse sõitmisel. “On tulnud ette olukordi, kus juht on unustanud, ning sõitnud end niimoodi kinni või lõhkunud varustust,” märgib Heinsalu. 

Katusele paigaldatava rattahoidja jaoks on vaja katuseraame, alles seejärel saab valida sobiva jalgrattahoidja. “Katusele paigaldatavad raamid on selles mõttes head, et neid saab kasutada aasta läbi, näiteks talvel saab seal suuski või lumelauda transportida,” märgib Heinsalu.

Kui palju rattaid katusele mahub, sõltub katuseraami tala laiusest. “Suuremale autole või väikebussile on kindlasti võimalik paigaldada mõni ratas rohkem kui väiksemale sõiduautole, sest katuseraamide laiust on lihtsalt rohkem,” selgitab Heinsalu.

Valida saab püstiasendis ja esihargi kinnitusega hoidikute vahel, kuhu on rataste paigaldamine kiire ja mugav ning mida on lihtne tõsta ühelt autolt teisele.

Kui autol pole katuseraame ega veokonksu?

Kolmas variant, tagaluugile kinnituv rattahoidja, sobib neile, kelle autol ei ole veokonksu ega katuseraami ning kes ei soovi kumbagi neist ka paigaldada. Küll aga viitab Heinsalu, et tagaluugile kinnitatav rattahoidja on kõige tülikam paigaldada, kuid vähemalt on see võimalus olemas.

Kindlasti tuleb arvestada, et näiteks laevale sõites on erinevad kõrguspiirangud, ent samas peab lisatasu maksma ka siis, kui auto läheb pikemaks – kui tegu pole just väga väikese sõiduautoga, mis koos rattahoidjaga veel mõõtmetesse mahub, kuid üldjuhul tuleb pikkuse eest siiski lisatasu juurde maksta.

Suur pere võib vajada mitut rattahoidjat

Standardsed rattahoidjad on mõeldud 2–3 rattale, kui on soov ka neljas jalgratas lisada, siis muutub valik kitsamaks ning saab valida vaid rattahoidjaid, millele on võimalik neljanda ratta adapter juurde lisada. Seda tasub arvestada, kui soovid kogu perega rattamatkale minna.

“Kui on viieliikmeline pere ja soov on ka viies ratas kaasa võtta, siis tuleb üks ratas mahutada kas auto pagasiruumi või võtta kasutusele ka katusele kinnitatav rattahoidja,” soovitab Heinsalu.


Registreeru püsikliendiks!

VAID püsikliendid saavad kõikidest Autoeksperdi pakkumistest kõige kiiremini teada.