Tühjale akule mõeldes tuleb esimese asjana silme ette külm talvehommik paksu lume alla mattunud ja jäätunud esiklaasiga autost. Tegelikult ei ole ka liigne päikesekuumus akudele sugugi hea ning kuigi enamasti ütlevad akud üles talviti, on probleemide põhjuseks just suve kuumad ilmad, mis akut kurnasid.

Suvel on akuga seotud probleemid sama levinud kui talvel

Ükski asi ei kesta igavesti ja nii on ka autode ning kõikide nende osadega. Auto aku eluiga, olgu see ostes nii kiidetud kui tahes, sõltub suuresti omaniku sõidustiilist ja hooldusest. Kõige levinumad akude eluea lühenemiseks ongi kuumad ilmad ja ülelaadimine.

Palava ilma korral võib päikese kätte pargitud auto aku kasutusaeg lüheneda kuni poole võrra, sõltuvalt juba välistemperatuurist. Kui talvel jäävad akuga seotud probleemid peamiselt koduhoovi, siis suvel on oht just pikematel väljasõitudel hooldamata aku tõttu hätta jääda.

Aku eest tuleb hoolt kanda, eriti enne pikemaid sõite

Kõige lihtsam on akut lasta kontrollida sõiduki korralise hoolduse käigus, kuna sedasi on kindel, et aku seisukorda kontrollib spetsialist ning probleemide esinemise korral ei pea hakkama iseendas kahtlema. Kuuma ilma puhul on oht, et akus olev vedelik hakkab aurustuma, mistõttu tuleks enne pikemale reisile minekut kontrollida ka aku vedeliku taset – ka seda on kergem lasta ära teha hoolduse käigus.

Kindlasti tuleks akut ka puhtana hoida, sest sellele kogunenud mustus ja klemmidele kogunenud rooste võib hakata aku võimsust vähendama. Oluline on teada, et akut tuleks laadida või lasta kontrollida vähemalt korra kolme kuu tagant, mitte ainult kord aastas või siis kui probleemid juba käes. Kui endal selle jaoks vahendeid pole, tuleks seda vähemalt korralise hoolduse jooksul kindlasti teha lasta, sest näiteks pidevalt alalaetud aku võib pöördumatult kahjustuda ning lakata töötamast juba enne garantiiaja lõppu.

Ise mõõtmiseks ja laadimiseks väike spikker: 12 V aku pinge peab olema 12,65-12,8 V; 6 V aku pinge 6,33-6,40 V.

Akut mõjutab ka sõidustiil ja igapäevane käitumine

Lühikeste ja harvade sõitudega ei pruugi aku korralikult täis laetud saada, eriti kui pidevalt on sõites sees konditsioneer, laadimas telefon ja veel mõni lisaseade. Kõige selgem märk aku halvast seisukorrast on see, kui sõidu ajal auto esi- või salongituled “kõiguvad” ehk korraks tuhmuvad. Kuna tihti mõjub suvekuumus akule isegi laastavamalt kui talvised külmakraadid, tuleks suvel jälgida ka seda, et auto saaks palavatel päevadel varju pargitud ega seisaks pidevalt kõige kuumema päikese käes.

Kui on teada, et ees ootab pikem sõit, tasuks alati kontrollida üle aku laetavus ning see vajadusel laadima panna. Kindluse mõttes tasuks kaasa võtta ka kiirlaadija või käivitusabi, millest on abi nii suvel kui talvel.

Liitu uudiskirjaga!

VAID uudiskirjaga liitunud saavad kõikidest Autoeksperdi pakkumistest kõige kiiremini teada.