Foto: Shutterstock

Kevad on käes ja see tähendab, et on aeg oma auto põhjalikult puhtaks teha – ja mitte ainult väljast. Auto sõitjateruum on talve jooksul kogunud tolmu, mustust, plekke ja halba lõhna. Kuid kuidas autot seestpoolt kõige paremini puhastada ja milliseid vahendeid selleks kasutada?

Sõiduki põhjalikumat sisepesu on eriti määrdunud auto korral mõistlik alustada hoopis korralikust välispesust – kas või juba selle pärast, et puhastamise järel suurt sodi jälle salongi ei tassiks. Aga ka seetõttu, et talvel kogunenud mustus ja sool tuleb autolt varem või hiljem maha pesta. Kuidas sõiduk väljast ise kenasti puhtaks saada, saab lähemalt lugeda siit. Lisaks on pärast välispesu ja enne sisepuhastust soovitatav puhastada ka uksepiilarid ja lävepakud ning tagaluugi ümrus.

Kui välispesu tehtud ja järjega sisepesu juurde jõutud, tuleb auto esiti asjadest tühjaks kraamida. Kõiksugu vidinad, turvavarustus ja matkatarbed – iga sõiduki pagasiruumides, käetugede panipaikades, kinda- ning ukselaegastes leidub hulganisti vajalikke asju, mis kõik tuleks sealt korraks välja võtta.

Välja tasub tõsta ka matid, turvaistmed ning muud sellised esemed, samuti tuleb kergitada üleskäivaid istmeid, piiluda nende alla ja sealt kommipaberid või jäätisepulgad ära korjata. Sel moel on hilisem põhjalikum puhastamine lihtsam. Pealegi võib kraamimise käigus tulla sõidukist välja asju, mis seal tegelikult olema ei peakski.

Suurem sodi välja tolmuimejaga

Suurema lahtise mustuse, näiteks talve jooksul mattide alla ja kitsamatesse pragudesse kogunenud liiva, saab tõhusalt kätte tolmuimejaga. Kuid veel enne masina tööle panemist võiks plastpindadelt, nagu armatuurlaud, keskkonsool ning uksepaneelid, suurema tolmu kiirelt ära pühkida – selle eemaldamisega saaks muidugi ka tolmuimeja hakkama, aga see pole selleks tööks siiski tõhusaim vahend. Plastpindade esimeseks puhastamiseks sobib hästi hoopis spetsiaalne mikrokiududega lapp või sisepuhastussvamm, mis on niisutatud salongi puhastamiseks mõeldud vahendiga.

Kui suurem lahtine tolm eemaldatud, jõuab tööjärg tolmuimejani, millega oleks mõistlik kasutada erinevaid otsikuid. Natuke pehmema tööpeaga on hea puhastada plastpinnad ja laekad, ventilaatorite õhuavad, taskud ja istmete ning uste polstrid. Siin võib appi võtta ka näiteks vana ja kulunud hambaharja, millega saab mustuse väiksematest vahedest paremini kätte, ja vajadusel kitsama lisaotsiku.

Tugevama harjaga otsik sobib nii sõitjate- kui pagasiruumi põhjakatete ning riidest mattide puhastamiseks, sest sellega saab lahti hõõruda ka kiudude külge kinni jäänud pori ja muu sodi. 

Imuriga tasub tegutseda ülevalt alla meetodil, et juba puhastatud pinnale hilisema tegutsemise käigus taas sodi ei langeks. Protsessi käigus võiks istmed võimalikult kõrgele üles tõsta ning nihutada neid edasi-tagasi, et mustus ka istmete alt kätte saada.

Niiskest lapist jääb plastpindadele väheks

Kui suurem sodi ja tolm on eemaldatud, võib pihta hakata põhjalikuma hooldusega. Alustada armatuurist ja teistest plastpindadest, mis tolmu koguvad ja pleekimise tõttu pikapeale värvi muudavad.

Siinkohal on oluline tähele panna, et vahendid, mis mõeldud plasti hoolduseks, on natuke erinevad. Näiteks pole hea mõte hooldada sõiduki armatuurlauda ainega, mis jätab pinna läikima: peegeldused võivad hakata juhti hiljem häirima. Sonaxi plastdetailide puhastusvahend on spetsiaalne mattide ja struktuursete plastpindade puhastusvahend, mis taastab detailide algupärase välimuse, tekitamata pinnale läikivat kihti, ja moodustab antistaatilise pinnakihi, mis toimib justkui kaitsena uue tolmu kogunemise eest.

Kasutamiseks on vaja aine pehmele sisepuhastuslapile kanda ning töödeldavat pinda ühtlaselt hõõruda. Kui armatuurlaud on pesuvahendiga üle käidud, tuleb lasta vahendil veidi kuivada ning kui vaja, siis pind pärast veel poleerimislapiga viimistleda.

Üle tasub käia ka kõik teised plastpinnad, mis ajapikku tolmu koguvad või lihtsalt määrduvad ja kuluvad. Sonaxi Plastic Detailer ongi mõeldud just neile ülejäänud plastpindadele ning toimib nagu tavaline puhastusvahend, kuid taastab ka plasti läike ning kaitseb seda rabedaks muutumise eest.

Istmed ja polstrid nõuavad erilist hoolt

Omajagu tähelepanu vajavad istmed ning polstrid: tekstiilmaterjalide puhul on probleemiks mustus, mis tahtmatult nende sisse hõõrutakse, naha puhul lisandub oht, et see võib päikese tõttu aja jooksul kuivama ning pragunema hakata. Õnneks ei käi ka nende hooldus õigeid töövõtteid ja vahendeid kasutades üle jõu.

Tekstiilist või Alcantara-nahast polstrite puhastamiseks on mõistlik kasutada spetsiaalset vahendit, mis aitaks lahti saada isegi kõige tugevamatest plekkidest. Näiteks sobib hästi just nendele materjalidele mõeldud Sonaxi tekstiili- ja Alcantara puhastusvahend

Kasutamiseks tuleb purki kõigepealt tugevalt raputada, puhastust vajavaid pindu niisutada ning seejärel ainet ainet ühtlaselt pinnale pihustada. Enne suure nähtava ala töötlemist ükskõik millise ainega võiks vähem nähtavas kohas proovida, kuidas vahend materjalile mõjub.

Seejärel tuleb pinda niiske lapi või svammiga hõõruda, lasta ainel viis kuni kümme minutit mõjuda ning mustus ja puhastusvahend taas niiske lapiga ära pühkida. Kuivanud istmelt või polstrilt saab aine jäägid eemaldada tolmuimeja või harjaga. Kui pind jäi ikka veel mustaks, siis tuleb protsessi lihtsalt korrata. Tasub teada, et detaile, näiteks istmepatja või seljatuge peaks töötlema korraga, ära hoida värvitooni ja heleduse erinevusi.

Väga sügavale tekstiili tunginud mustuse korral ei pruugi isegi korralikust puhastusvahendist ja lapist abi olla ning plekid ilmuvad peatselt pärast pesu jälle välja. Sellisel juhul tuleks kaaluda keemilise puhastuse külastamist või võtta appi tekstiilipesur, mille kasutamine on aga omaette teema ning seetõttu sellel siinkohal pikemalt ei peatu.

Nahkistmetel või -polstritel tuleb kasutada muidugi nahale mõeldud puhastusvahendit, näiteks Sonaxi nahahooldusvahtu. Kasutamiseks tuleb pihustada nahale õhuke kiht vahtu, see pehme ebemevaba lapiga laiali ajada ning pinda ettevaatlikult hõõruda, kuni mustus on eemaldatud. Mõneminutilise kuivamise järel võib naha kuiva lapiga ära poleerida.

Tõsisema nahahoolduse jaoks võib kasutada juba professionaalsemaid vahendeid, näiteks vahtpihusti abil peale kantav puhastusvahendnahahooldusvahend ning spetsiaalsed lapid. Samas võiks naha hooldamisest kirjutada terveid omaette artikleid ning pikemalt sellel siinkohal peatuma ei hakka.

Värvi ja elastsuse saab õigete vahendite abil taastada isegi päevinäinud kummimattidel. Foto: Shutterstock

Matid võib väikese vaevaga uueväärseks saada

Tekstiilist salongimattide puhastamine on parasjagu keerukas lugu, sest nendesse tungib mustus sageli eriti sügavalt sisse. Olenemata sellest, kas matid on tekstiilist või kummist, tuleb need autost välja võtmise järel esmalt suurest sodist puhtaks raputada – muidugi sõidukist eemal – ning tolmuimejaga korralikult üle käia. Edasine tegutsemine oleneb juba mattide tüübist.

Kummimattidele piisab korralikust pesust ning vastava ainega töötlemisest, et neilt plekid maha saada ning nende elastsus taastada. Selleks sobivad erinevad kummi hooldamiseks mõeldud ained, näiteks Sonaxi kummihooldusvahend. Tasub teada, et kõiki kummipindasid, näiteks pedaale, sellega töödelda ei maksa, sest vahend võib detailid libedaks muuta.

Tekstiilmattide puhastamisega on natuke teine lugu. Näiteks mõningaid neist võib pesta isegi masinas – kuid kui mattide tootja seda sõnaselgelt lubanud pole, pole masinpesu mõistlik proovida. Kindlam on võtta appi sisepuhastus– või tekstiilipuhastusvahend, mille kasutamist on kirjeldatud eespool.

Mõnikord on talve jooksul tekkinud mattidele soolaplekid, millega ei pruugi isegi korralik puhastusaine hakkama saada. Nende eemaldamise nippidest saab lähemalt lugeda siit.

Kõige tähtsam – nähtavus

Kevadist auto sisepuhastust tehes ei saa muidugi mööda vaadata kõige olulisemast – vähemalt turvalisuse koha pealt – autoklaasidest ning tahavaatepeeglist. Kui nähtavus nendest on kehvake või vastu paistva päikese korral sõiduki juht enam üldse midagi ei näe, on õnnetused kerged juhtuma.

Õnneks on klaaside seestpoolt puhastamine üsna lihtne: hea mõte on võtta appi spetsiaalne klaasipuhastusvahend (mis sobib ideaalselt ka peeglite puhastamiseks) ja mikrokiudlapid, mida kasutades ei teki kuivamisrante. Et vältida klaasipuhastusvahendi sattumist teistest materjalidest osadele, on auto sees mõistlik pihustada vedelikku mikrokiudlapile, mitte puhastatavale pinnale, ning klaasid seejärel niiske lapiga korralikult puhastada. Kuivatamiseks võiks kasutada samasugust, kuid puhast ning kuiva lappi.


Registreeru püsikliendiks!

VAID püsikliendid saavad kõikidest Autoeksperdi pakkumistest kõige kiiremini teada.