Varasügisel tuleb kriitilise pilguga üle vaadata nii tulede kui ka kojameeste seisukord. Foto: Shutterstock |
Sügisel on päevad lühikesed, teed tihti udused, vihmamärjad ja jäised. Pimedust leevendav lumi on veel kaugel. Liiklejale toovad sellised olud kaasa muidugi omajagu täiendavaid riske. Õnneks on nähtavuse ja seeläbi ka ohutuse suurendamine üsna lihtne.
Kui esiklaas läbi ei paista …
Ilmselt pole enamikule sõidukijuhtidest tarvis meelde tuletada, et sügisel on aeg hakata mõtlema rehvivahetuse peale. Samuti on loomulik, et vaadatakse üle aku (kas see on hea tervise juures ning korralikult laetud), sest kes meist tahaks esimese kümnekraadise külmaga hakata hommikul auto käivitamise asemel juhtmeid välja otsima. Mõned väiksemad asjad võivad teinekord kõige muu olulise kõrval ununeda ja meenuda alles siis, kui riskantne olukord käes ning kohe midagi ette võtta pole võimalik.
Muidugi algab kõik tuuleklaasist – kui läbi selle suurt midagi näha pole, ei ole ka ohutu liiklemine võimalik. Häirida võivad nii kriimud kui lihtsalt mustus, rääkimata suurematest mõradest (sh “ämblikud”).
Neist aga kõige hullem on päevinäinud ehk ühtlaselt mikrokriime täis esiklaas, läbi mille on raske teel olevaid takistusi või ohte märgata nii eredas päikesevalguses kui ka hämaras, eriti vastutulevate sõidukite valgusvihus. Üks lahendus siin on klaasi väljavahetamine, kuid mõnikord võib abi olla ka poleerimisest, mille kohta saab täpsemalt lugeda siit.
Vaatevälja võivad hakata häirima ka (eriti juhi vaateväljas olevad) praod. Selle probleemi lahendamiseks paraku paremaid võimalusi pole kui klaasi vahetamine. Tasub aga teada, et enamasti arenevad praod välja täketest, aga kui täkked õigeaegselt õige vahendiga täita, saab nende muutumist pragudeks takistada. Selle töö tegemiseks on soovitatav pöörduda spetsialistide poole, kuid saadaval on ka spetsiaalsed vaigud klaasi parandamiseks, millega osavnäpud võivad oma osavuse proovile panna.
Nähtavust mõjutab oluliselt ka määrdunud tuuleklaas, kuid õnneks on see mure kergesti välditav – sõiduk tuleb lihtsalt nii seest kui väljast puhas hoida. Ja muidugi võiks juba enne esimesi öökülmi suvine klaasipesuvedelik vahetada välja talvise vastu, et külmakraadidega klaasi puhastamine nähtavust hoopis nulli ei viiks.
Tuled ja kojamehed korda!
Varasügisel tuleb kriitilise pilguga üle vaadata nii tulede kui ka kojameeste seisukord. Tulede puhul võiks alustada tuvastamisest, kas kõik pirnid põlevad – suvisel valgel ajal võib juhtuda, et sõidetakse nädalaid või isegi kuid ilma kaug- või udutulesid kasutamata. Seega on praegu hea aeg kontrollida, kas kõik pirnid on töökorras. Kui ei, on nende vahetamine üldjuhul lihtne ja odav.
Vanematel sõidukitel on ka tulede valgustugevuse suurendamine lihtne – tuleb vaid pirnid võimsamate vastu vahetada. Siinkohal peab muidugi jälgima, et ostukorvi saaks tõstetud sobivad, kvaliteetsed ning seadustega lubatud valgusallikad. Pirnide valiku teemat on Autogeenius pikemalt avanud siin. Teine variant, mida võib kaaluda, on lisakaugtulede paigaldamine.
Auto kojamehi on Eesti kliimas soovitatav vahetada iga poole aasta tagant, sest kulunud klaasipuhastid ei puhasta kuigi tõhusalt ning võivad halvemal juhul sõiduki esiklaasi isegi vigastada.
Pool aastat pole muidugi kivisse raiutud ning mida vähem autoga sõidetakse, seda kauem peavad ka kojamehed vastu. Kindlasti tasub aga jälgida kojamehe puhastuskummide seisukorda ja puhastite toimimise efektiivsust. Kui need vett ning mustust esiklaasilt enam korralikult ära ei pühi, tasub sammud uute klaasipuhastite järele seada.